Zadbaj o swoje serce już dziś

Serce jest jednym z naszych podstawowych narządów. Od jego pracy zależy kondycja niemalże całego naszego organizmu. Bardzo często niestety zapominamy o naszym sercu. Nie zwracamy uwagi na to, jaki tryb życia prowadzimy, co jemy. Nie bierzemy pod uwagę możliwości, że naszemu sercu może stać się krzywda. Że przestanie funkcjonować tak jak powinno. Pierwszym krokiem do zadbania o swoje serce, jest uświadomienie sobie tego co nam zagraża. Jeśli będziemy świadomi tego, co dla serca jest niewłaściwe, dużo łatwiej będzie nam wybierać te produkty i nawyki, które mają zdecydowanie bardziej korzystny wpływ na pracę mięśnia sercowego.

Co zagraża sercu?

Pierwszą i podstawową kwestią, która ma ogromny wpływ na pracę mięśnia sercowego, jest sposób odżywiania. Dieta bogata w duże ilości czerwonego mięsa, w tłuszcze zwierzęce, cukier i duże ilości alkoholu, w znacznym stopniu obciąża serca i może doprowadzić do jego zawału. Kolejnym czynnikiem, który źle wpływa na pracę mięśnia sercowego jest długotrwały i systematyczny stres. Na pracę serce negatywnie wpływa także spożywanie dużych ilości alkoholu oraz inne używki.

Jak zadbać o serce?

Dla naszego serca bardzo duże znaczenie ma dieta. Dlatego właśnie podstawowym sposobem zadbania o swoje serce jest zmiana diety. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na zastąpienie czerwonego mięsa rybami lub sporadycznie drobiem. Równie ważne jest zrezygnowanie z tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych lub rybich.

Niezwykle ważne jest wprowadzenie do jadłospisu dużych ilości warzyw, w szczególności strączkowych. Chcąc zadbać o serce powinieneś zrezygnować z dużych ilości soli. Sól negatywnie wpływa na procesy przemiany materii. Co za tym idzie, może się przyczynić do występowania nadciśnienia tętniczego, które z kolei ma pośredni wpływ na występowanie różnych chorób naczyniowo-sercowych. Kolejna kwestia to masła i margaryny. Od kilku lat na polskim rynku dostępne są margaryny zawierające stanole i sterole roślinne. Substancje te hamują wchłanianie się części cholesterolu zawartego w pożywieniu. Dla serca niezwykle ważne są także minerały.

Tutaj warto chociażby wymienić magnez (zwarty w orzechach, czy śliwkach), który pobudza mięsień sercowy i zapewnia mu niezbędną energię. Kolejnym ważnym minerałem jest potas (zawarty w ziemniakach, burakach, fasoli, melonach, czy awokado), który obniża ciśnienie tętnicze krwi. Innym minerałem niezbędnym do prawidłowej pracy serca jest selen (zawarty w owocach morza, czy brązowym ryżu), który w połączeniu z witaminą C i E ma działanie przeciwutleniające. Selen zmniejsza również zdolność płytek krwi do zlepiania się tzw. agregacji, przez co zmniejsza ryzyko występowania zawałów serca, czy udaru mózgu. Oprócz samej diety i sposobu żywienia, bardzo duże znaczenia dla naszego serca mają także inne czynniki. Jednym z nich jest ograniczenie ilości przyjmowanych używek. Mowa tutaj przede wszystkim o dużych ilościach alkoholu oraz o paleniu tytoniu.

Dla serca wskazany jest również ruch. Staraj się więc choćby umiarkowanie ćwiczyć, np. pół godziny dziennie. Staraj się zastępować samochód rowerem. Zamiast jechać widną, wejdź po schodach. Niewielki wysiłek fizyczny jest wskazany! Nie rezygnuj ze zmęczenia całkowicie. Jak zostało udowodnione, dla serca bardzo dobry wpływ na kwas acetylosalicylowy. Spożywanie go w ilości 100 mg dziennie, w dużym stopniu może uchronić przed ryzykiem wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu.

Serce nie lubi sytuacji stresowych. Oczywiście w dzisiejszych czasach życie bez stresu jest wręcz niemożliwe. Staraj się jednak ograniczać czynniki stresowe, a w przypadku ich wystąpienia zawsze podchodź do tematu z dystansem.

alergicznie.net.pl www.lambda.bydgoszcz.pl