Junak i rekordowa prędkość

Junak zapisał się na kartach historii jako motocykl dynamiczny i szybki. W kwietniowy dzień w 1959 roku odbyła się próba bicia polskiego rekordu prędkości na motocyklu. Wydarzenie miało miejsce na trzykilometrowym, prostym odcinku betonowej autostrady pomiędzy Malborkiem a Tczewem. Jednośladem, który miał pobić rekord prędkości był Junak M07, a za jego kierownicą zasiadł Franciszek Stachowicz. Rekord został pobity z prędkością 149,3 km/h. Dziś może się to wydawać śmieszne, jednak jak na tamte czasy były to wysokie osiągi.

https://cuk.pl/o_nas/aktualnosci/regres_ubezpieczenia_od_pijanego_kierowcy

Poza tym warto wspomnieć, że przed wojną rekordzistą był Michał Nangengast, który jadąc na motocyklu Rudge 500 Replica osiągnął prędkość 163 km/h. Jednakże po wojnie Polski Związek Motorowy ustalił nowe zasady bicia rekordów. Warunkiem było, aby motocykl pochodził z polskiej fabryki. Co ciekawe, rekord do dziś nie został pobity. Junak do dziś jest najszybszym polskim motocyklem. Nie bez powodu w czasach PRL-u był motocyklem pościgowym Milicji Obywatelskiej oraz startowano nim w rajdach terenowych i wyścigach motocross.

Towarzystwo Gospodarcze TASK Sp. z o. o. branża motoryzacyjna