Junak i rekordowa prędkość

Junak zapisał się na kartach historii jako motocykl dynamiczny i szybki. W kwietniowy dzień w 1959 roku odbyła się próba bicia polskiego rekordu prędkości na motocyklu. Wydarzenie miało miejsce na trzykilometrowym, prostym odcinku betonowej autostrady pomiędzy Malborkiem a Tczewem. Jednośladem, który miał pobić rekord prędkości był Junak M07, a za jego kierownicą zasiadł Franciszek Stachowicz. Rekord został pobity z prędkością 149,3 km/h. Dziś może się to wydawać śmieszne, jednak jak na tamte czasy były to wysokie osiągi.

www.bloodbrothers.pl

Poza tym warto wspomnieć, że przed wojną rekordzistą był Michał Nangengast, który jadąc na motocyklu Rudge 500 Replica osiągnął prędkość 163 km/h. Jednakże po wojnie Polski Związek Motorowy ustalił nowe zasady bicia rekordów. Warunkiem było, aby motocykl pochodził z polskiej fabryki. Co ciekawe, rekord do dziś nie został pobity. Junak do dziś jest najszybszym polskim motocyklem. Nie bez powodu w czasach PRL-u był motocyklem pościgowym Milicji Obywatelskiej oraz startowano nim w rajdach terenowych i wyścigach motocross.

Towarzystwo Gospodarcze TASK Sp. z o. o. branża motoryzacyjna